Over KnookStaal

Constructief partnerschap

Wij dragen dagelijks ons steentje bij om Nederland bereikbaar en veilig te houden. Met onze medewerkers en vanuit onze jarenlange opgebouwde kennis en ervaring zijn wij een constructieve en vooruitstrevende partner en werkgever in de infrasector.

Veel van onze infrastructuur is verouderd en is toe aan vernieuwing. Met onze competenties, faciliteiten en kennis van de gehele levenscyclus van kunstwerken, pakken wij deze vervangingsopgave graag samen op.

Wij voldoen aan de hoogste normeringen voor veiligheid en duurzaamheid.
Wij voldoen aan de hoogste normeringen voor veiligheid en duurzaamheid.
Bij bouwen aan de toekomst is aandacht voor duurzaamheid onvermijdelijk.
Bij bouwen aan de toekomst is aandacht voor duurzaamheid onvermijdelijk.
Knook investeert structureel in en voldoet aan de allerhoogste veiligheidsnormen.
Knook investeert structureel in en voldoet aan de allerhoogste veiligheidsnormen.

Renoveren of vervangen?

Nederland telt grofweg 8.500 beweegbare bruggen en 2000 sluizen (Bloksma en Westenberg 2021). Een aanzienlijk deel daarvan zal de komende jaren zal worden gerenoveerd of vervangen.
Stormvloedkeringen en stuwen

Om ons land tegen hoogwater te beschermen zijn er in de afgelopen eeuw stormvloedkeringen gebouwd. Voorbeelden hiervan zijn de Oosterscheldekering in Zeeland en Maeslantkering bij Hoek van Holland. Indrukwekkende bouwwerken die de veiligheid van het achterland waarborgen.

De aan- en afvoer van (rivier)water wordt gereguleerd door stuwcomplexen in rivieren. Deze regulering van waterstanden zorgt er ook voor dat de scheepvaart ongehinderd kan plaatsvinden. Op deze beweegbare constructies moeten we met ons ogen dicht kunnen rekenen. Daartoe is vakkundig onderhoud cruciaal.

“Uitstel van onderhoud is hetzelfde als je horloge afdoen en denken dat de tijd stilstaat. Om onze infrastructuur betrouwbaar en veilig te houden is vakkundig onderhoud essentieel. Het technisch falen van bruggen en sluizen veroorzaakt veel onverwachte hinder en de maatschappelijke kosten zijn hoog. Met een risico-gestuurde onderhoudsaanpak kan dit voorkomen worden.”

Remmy Uffen

Algemeen directeur